Skip to content

Patrycja Betley

Multi -perkusjonistka, flecistka współtworząca zespół Same Suki,
oraz na stałe związana z zespołami Karolina Cicha & Spółka oraz
Kayah & Transoriental Orchestra. Również muzyk sesyjny. Przez
blisko dwie dekady grała w zespołach takich jak: Maria
Pomianowska, Shannon, Hoboud, Balkan Sevdah, Danar, Karpatia,
Kayanis, Maayan, Pako Sarr, Pompadur.
Współpracowała z Justyną Steczkowską, Katarzyną Nosowską,
Czessbandem, Zbigniewem Namysłowskim, Orkiestrą Kameralną
Aukso, Zygmuntem Koniecznym, Wojciechem Hoffmanem,
Carrantuohill, Le loup qui danse, Markiem Raduli, Stanisławem
Soyką, Zakopowerem, Anną Wyszkoni, Tadeuszem Woźniakiem.
Pierwsze muzyczne kroki stawiała w Swarzędzkiej Orkiestrze
Flażoletowej, jako flecistka, grająca na irlandzkim Tin Whistle. Jest
magistrem geoinformacji na Uniwersytecie Adama Mickiewicza
w Poznaniu.
Na co dzień Patrycja porusza się w gatunkach takich jak: folk, etno,
world, ethno pop, piosenka aktorska, muzyka współczesna,
popularna, ilustracyjna, ethno jazz itp. Specjalizuje się w grze na
instrumentach perkusyjnych wywodzących się z różnych kultur
Świata: (Bodhrán, bębny ramowe, Doumbek, Cajon, Udu, Tapan,
tonbak, djgembe itd). Od zawsze fascynowała się połączeniem
instrumentów perkusyjnych pochodzących z różnych zakątków
Świata z tradycyjnym zestawem perkusyjnym a także z
instrumentami elektronicznymi, syntezatorami. Jest kolekcjonerką
instrumentów.
Dzięki podróżom, które odbywa podczas koncertów, zdobywa
wiedzę dotyczącą kultury, poznaje lokalnych muzyków i przywozi
mnóstwo instrumentów oraz wiedzy. To skłoniło Patrycję do
stworzenia autorskiej prezentacji pt. ” Instrumentem po mapie”,
gdzie na jej podstawie prowadzi warsztaty, lekcje indywidualne,
zajęcia umuzykalniające, muzykoterapię. Ukończyła kurs
arteterapii, dzięki któremu pokazuje innym jak można skorzystać z
dobrodziejstw szeroko pojętej sztuki i w ten sposób wyrazić siebie.
Ukończyła również kurs gordonowski I stopnia “Improwizuję czyli
audiuję” organizowany przez Fundację Kreatywnej Edukacji, dzięki
której prowadzi zajęcia umuzykalniające dla niemowląt i małych dzieci zgodnie z teorią uczenia się muzyki amerykańskiego muzyka
jazzowego i pedagoga Edwina Eliasa Gordona. Szerokie spektrum
muzycznych fascynacji oraz współpraca z zespołami z
różnych nurtów czyni z Patrycji również muzyka sesyjnego, na stałe
współpracującego z prestiżowym, wiedeńskim studiem
nagraniowym Euro Acoustics oraz wieloma muzykami polskimi i
zagranicznymi.
Uczestnictwo w czołowych zespołach World Music w Polsce zawsze
pozwalało Patrycji na rozwijanie i doskonalenie gry w
najróżniejszych nurtach (muzyka z różnych regionów Półwyspu
Bałkańskiego, muzyka celtycka, muzyka orientalna, sefardyjska,
polska muzyka ludowa, muzyka pochodząca z terenów Karpat,
muzyka elektroniczna, Afrobeat, tradycje afrykańskie. Patrycja
udziela się również jako muzyk w warszawskich teatrach:
Teatr Dramatyczny, Ateneum, Teatr Makata, Kabaret na Koniec
Świata.

Patrycja świetnie sprawdza się jako pedagog. Prowadzi
indywidualne oraz grupowe zajęcia umuzykalniające dla dzieci,
młodzieży oraz dorosłych. Na stałe prowadzi zajęcia rytmiczno–
muzyczne w przedszkolu i szkole Montessorii.
Od końca 2011 roku jest oficjalną endorserką Bodhranów Roberta
Forknera, jako jedyna kobieta i jeden z dwóch bodhranistów nie-irlandzkiego pochodzenia, posiadających własną linię z sygnaturą.
Od 2015 roku jest oficjalną endorserką polskiej firmy AW Cajon,
produkującej cajony.

Wybrane działania:
• 1998, 2002, 2003 występy na Woodstocku – Swarzędzka Orkiestra Flażoletowa.
• 2001 nagranie płyty Synesthesis – Kayanis oraz występ w telewizji MTV
Classic w programie Hołdys Guru Limited.
• 2003 udział w sesji nagraniowej płyty Drzewa na zaproszenie Wojciecha
Hoffmana. Płyta ta zdobyła prestiżową nagrodę miesięcznika Gitara i Bas.
• 2005 II nagroda (I nie przyznano) na Festiwalu Mikołajki Folkowe, Lublin 2005, gdzie Patrycja zdobyła wyróżnienie za „Subtelność gry na instrumentach perkusyjnych” – Karpatia.
• 2007 Grand Prix – Nagroda Prezesa Polskiego Radia na X Festiwalu Fokowym Polskiego Radia Nowa Tradycja – Karpatia. • 2007 nagroda dla wyróżniającej się instrumentalistki podczas XVII edycji Mikołajki Folkowe w Lublinie – Danar.
• 2011 występ na Woodstocku – Shannon, Balkan Sevdah.
• 2012 Same Suki zdobyły nagrodę specjalną w konkursie Polskiego Radia
Nowa Tradycja – sesje nagraniową ufundowaną przez Program 2 Polskiego
Radia.
• 2013 Prawykonanie misteria kolędowego pt. Betlejem napisanym przez
współczesnego kompozytora – Wojtka Błażejczyka w Szczecinie.
• 2013 nagranie płyty Kayah & Transoriental Orchestra, wydaną przez
wytwórnię Kayax.
• 2017 Koncert na Festiwalu Lincoln Center Festival , w Lincoln Center, New York.
• 2018 Koncert z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości w Polsce. Royal Albert Hall, Londyn.
• 1996-2020 – liczne koncerty w kraju i za granicą: Chiny, Kanada, USA,
Europa, Indie.

Back to top